<p>Els PLUS neixen com una <strong>eina complementària als PMUS</strong> que s’han implementat en els darrers anys. Si bé els PMUS s’han dedicat principalment a la planificació i gestió de la mobilitat de persones a través de les diferents xarxes, els PLUS neixen amb la voluntat de <strong>centrar l’atenció únicament en el transport i la distribució de mercaderies</strong>, i, de retruc, en tots aquells processos empresarials que en determinen tant la intensitat com l’empremta espacial. En aquest sentit, cal tenir en compte que els PMUS són documents exigits per llei en municipis que compleixen determinats criteris i els seus continguts tracten àmpliament el conjunt de les diferents xarxes de mobilitat. Els PLUS, en canvi, han de ser documents específics que se centren en l’optimització dels processos de la DUM, la reducció del consum d’energia i la minimització dels impactes ambientals i les externalitats que ocasiona.</p>
<p>Així, cal entendre els PLUS com a <strong>documents de caire estratègic</strong>, on s’asseguri una correcta interlocució amb tots els agents implicats en l’operativa diària del sector. Una vegada assumides determinades polítiques per ordenar la mobilitat urbana en l’àmbit municipal, convé obrir tanda de contactes amb els diferents operadors logístics per identificar quines afectacions els provoquen aquestes polítiques i com es pot mitigar l’impacte, ni que sigui amb mesures provisionals a curt termini. En alguns casos, oferint certa flexibilitat es podran resoldre fàcilment problemes puntuals que estiguin causant ineficiències operatives. En altres casos, es poden requerir projectes més elaborats i, sobretot quan l’activitat tingui un fort impacte sobre el municipi, és possible que l’única via sigui ajudant l’empresa afectada a adaptar-se als nous temps i les noves regulacions. Un exemple sobre forts impactes en municipis es pot veure en la implantació de mesures de restricció d’accés als vehicles de transport en zones pacificades, que requereix la col·laboració entre l’administració i els agents privats per trobar noves solucions que permetin continuar desenvolupant les tasques de la DUM tenint en compte la nova regulació de l’espai públic.</p>
<p>Tanmateix, en els casos en què el PMUS inclogui mesures específiques sobre la DUM o altres operacions logístiques, el PLUS hauria de ser l’àmbit on debatre-les, consensuar-les i desenvolupar-les fins a la implementació.</p>
<scribe-shadow id="crxjs-ext" style="position: fixed; width: 0px; height: 0px; top: 0px; left: 0px; z-index: 2147483647; overflow: visible;"></scribe-shadow>
Els PLUS neixen com una eina complementària als PMUS que s’han implementat en els darrers anys. Si bé els PMUS s’han dedicat principalment a la planificació i gestió de la mobilitat de persones a través de les diferents xarxes, els PLUS neixen amb la voluntat de centrar l’atenció únicament en el transport i la distribució de mercaderies, i, de retruc, en tots aquells processos empresarials que en determinen tant la intensitat com l’empremta espacial. En aquest sentit, cal tenir en compte que els PMUS són documents exigits per llei en municipis que compleixen determinats criteris i els seus continguts tracten àmpliament el conjunt de les diferents xarxes de mobilitat. Els PLUS, en canvi, han de ser documents específics que se centren en l’optimització dels processos de la DUM, la reducció del consum d’energia i la minimització dels impactes ambientals i les externalitats que ocasiona.
Així, cal entendre els PLUS com a documents de caire estratègic, on s’asseguri una correcta interlocució amb tots els agents implicats en l’operativa diària del sector. Una vegada assumides determinades polítiques per ordenar la mobilitat urbana en l’àmbit municipal, convé obrir tanda de contactes amb els diferents operadors logístics per identificar quines afectacions els provoquen aquestes polítiques i com es pot mitigar l’impacte, ni que sigui amb mesures provisionals a curt termini. En alguns casos, oferint certa flexibilitat es podran resoldre fàcilment problemes puntuals que estiguin causant ineficiències operatives. En altres casos, es poden requerir projectes més elaborats i, sobretot quan l’activitat tingui un fort impacte sobre el municipi, és possible que l’única via sigui ajudant l’empresa afectada a adaptar-se als nous temps i les noves regulacions. Un exemple sobre forts impactes en municipis es pot veure en la implantació de mesures de restricció d’accés als vehicles de transport en zones pacificades, que requereix la col·laboració entre l’administració i els agents privats per trobar noves solucions que permetin continuar desenvolupant les tasques de la DUM tenint en compte la nova regulació de l’espai públic.
Tanmateix, en els casos en què el PMUS inclogui mesures específiques sobre la DUM o altres operacions logístiques, el PLUS hauria de ser l’àmbit on debatre-les, consensuar-les i desenvolupar-les fins a la implementació.
Viabilitat d’implementació: Alta
Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura
Baix
Mig
Alt
Atributs de la mesura
Estratègia logística
Planejament
Regulació, normativa i legislació
B2B
B2C
DUS
Agents implicats en la posada en marxa
Administració local
Administració supramunicipal
Establiment receptor mercaderia
Establiment que envia mercaderia
Transportista
Distribuïdor minorista
Distribuïdor majorista
Àmbit geogràfic on aplicar la mesura
Alta densitat de població
Baixa densitat de població
Alta densitat del sector terciari
Baixa densitat del sector terciari
Mode de transport
Camions
Furgonetes
Vehicle elèctric
Bicicletes de càrrega
A peu
Compatibilitat entre altres mesures