<p>Les <strong>regulacions d’accés a les àmbits territorials com per exemple: conurbacions, ciutats senceres i/o nuclis urbans més petits, </strong>per a realitzar la DUM són <strong>mesures de restriccions d’accés urbà</strong> impulsades principalment per les administracions públiques locals. Les restriccions pretenen <strong>reduir la congestió en zones urbanes freqüentades</strong>, i en conseqüència <strong>reduir la contaminació, el soroll i els incidents de trànsit</strong>.</p>
<p>D'entre totes les pràctiques per a reduir el nombre de vehicles en una zona específica de la ciutat, la més simple i estesa és <strong>desenvolupar zones per a vianants</strong>. En segona instancia, una altra possible pràctica que no requereix cap canvi en els usos dels carrers suposa <strong>restringir l’accés a àrees concretes penalitzant determinats tipus de vehicles</strong>. Pot tractar-se d’una simple prohibició per a alguns vehicles o, com a mesura menys habitual, <strong>cobrar una taxa per conduir per la zona limitada</strong>.</p>
<p>Aquestes mesures també es poden veure acompanyades de <strong>restriccions temporals</strong>, reduïdes a franges concretes del dia. Aquestes finestres temporals normalment afecten només vehicles de mercaderies, però també en poden afectar d’altres.</p>
<p>Per a les restriccions se segueixen diversos criteris: <strong>tipologia de vehicle</strong> (automòbil, furgoneta, camió, bicicleta, etc.), <strong>pes del vehicle</strong> (per sobre de 3,5 tones, per exemple) o <strong>tipologia de conductor</strong> (residencial, repartidor, etc.).</p>
<p>Les zones en què només es penalitzen determinats vehicles en funció de les seves emissions s’anomenen <a href="https://www.atm.cat/mobilitat/zbe-municipals" target="_blank"><strong>Zones de Baixes Emissions</strong></a> (Low Emission Zones, ZBE) ja que tenen com a màxim objectiu <strong>minimitzar les emissions contaminants en aquelles zones</strong>.</p>
Les regulacions d’accés a les àmbits territorials com per exemple: conurbacions, ciutats senceres i/o nuclis urbans més petits, per a realitzar la DUM són mesures de restriccions d’accés urbà impulsades principalment per les administracions públiques locals. Les restriccions pretenen reduir la congestió en zones urbanes freqüentades, i en conseqüència reduir la contaminació, el soroll i els incidents de trànsit.
D'entre totes les pràctiques per a reduir el nombre de vehicles en una zona específica de la ciutat, la més simple i estesa és desenvolupar zones per a vianants. En segona instancia, una altra possible pràctica que no requereix cap canvi en els usos dels carrers suposa restringir l’accés a àrees concretes penalitzant determinats tipus de vehicles. Pot tractar-se d’una simple prohibició per a alguns vehicles o, com a mesura menys habitual, cobrar una taxa per conduir per la zona limitada.
Aquestes mesures també es poden veure acompanyades de restriccions temporals, reduïdes a franges concretes del dia. Aquestes finestres temporals normalment afecten només vehicles de mercaderies, però també en poden afectar d’altres.
Per a les restriccions se segueixen diversos criteris: tipologia de vehicle (automòbil, furgoneta, camió, bicicleta, etc.), pes del vehicle (per sobre de 3,5 tones, per exemple) o tipologia de conductor (residencial, repartidor, etc.).
Les zones en què només es penalitzen determinats vehicles en funció de les seves emissions s’anomenen Zones de Baixes Emissions (Low Emission Zones, ZBE) ja que tenen com a màxim objectiu minimitzar les emissions contaminants en aquelles zones.
Viabilitat d’implementació: Molt baixa
Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura
Baix
Mig
Alt
Atributs de la mesura
Mitjà de transport
Regulació, normativa i legislació
B2B
B2C
DUS
Medi ambient
Agents implicats en la posada en marxa
Administració local
Administració supramunicipal
Àmbit geogràfic on aplicar la mesura
Alta densitat de població
Alta densitat del sector terciari
Mode de transport
Camions
Furgonetes
Vehicle elèctric
Bicicletes de càrrega
A peu
Compatibilitat entre altres mesures