Promoure sinèrgies entre el transport públic i la DUM

Promoure sinèrgies entre el transport públic i la DUM

<p>Actualment, <strong>poques vegades s'utilitza el transport públic </strong>com a vehicle per a la distribució de mercaderies, ja que resulta poc pràctic a les zones amb més densitat. El transport públic però, també pot cedir i utilitzar espais propis, com són les estacions ferroviàries o de transport per carretera, els aparcaments d'enllaç i/o d'altres emplaçaments per a col·locar-hi taquilles o llocs on emmagatzemar mercaderies i fer el repartiment des d'aquests punts a la seva destinació final.&nbsp;</p> <p>Tot i això, les línies poc congestionades (en hores vall) d'autobusos, metro&nbsp;o tramvies presenten certes oportunitats.</p> <p>Trobar <strong>sinèrgies en el transport de persones i mercaderies&nbsp;pot ser especialment útil</strong> al sector de la paqueteria, en què els repartidors poden utilitzar el ferrocarril i/o el metro com a transport per després dipositar els paquets a taquilles intel·ligents situades a l'interior de les estacions de metro o tren.</p> <p>Així mateix, aquest model permet accedir a zones de repartiment no accessibles amb vehicles pesants o lluny de la localització del punt de partida del repartidor, així com la reducció de costos i emissions en no utilitzar una flota de vehicles pròpia.&nbsp;</p> <p>Els avantatges que proporciona, per exemple, un tramvia de mercaderies respecte al transport convencional per camió són:</p> <ul> <li>Menor energia específica comparada amb el transport convencional per carretera (de l'ordre del 50% menor);</li> <li>Millors índexs de puntualitat que el transport convencional, per absència de problemes de congestió de trànsit, en el cas que el tramvia tingui prioritat en tot el seu recorregut;</li> <li>Millor aprofitament de les infraestructures viàries, desaprofitada, en alguns casos, en hores vall;</li> <li>Reducció del trànsit rodat amb motors de combustió interna;</li> <li>És viable la utilització de la infraestructura en horari nocturn;</li> <li>Col·labora a la reducció del nivell del trànsit a les ciutats.</li> </ul> <p>Els inconvenients deriven de la limitada xarxa ferroviària en algunes ciutats. Tot i així, en cas de disposar-ne,&nbsp;ha estat dissenyada en funció de les necessitats de transport de persones, i no cobreixen&nbsp;la necessitat d'instal·lacions específiques de càrrega i descàrrega, els requeriments d'un intercanvi modal addicional i el propi cost del material rodant (que a algunes ciutats s'ha minimitzat gràcies a l'ús de material recuperat).</p>

Actualment, poques vegades s'utilitza el transport públic com a vehicle per a la distribució de mercaderies, ja que resulta poc pràctic a les zones amb més densitat. El transport públic però, també pot cedir i utilitzar espais propis, com són les estacions ferroviàries o de transport per carretera, els aparcaments d'enllaç i/o d'altres emplaçaments per a col·locar-hi taquilles o llocs on emmagatzemar mercaderies i fer el repartiment des d'aquests punts a la seva destinació final. 

Tot i això, les línies poc congestionades (en hores vall) d'autobusos, metro o tramvies presenten certes oportunitats.

Trobar sinèrgies en el transport de persones i mercaderies pot ser especialment útil al sector de la paqueteria, en què els repartidors poden utilitzar el ferrocarril i/o el metro com a transport per després dipositar els paquets a taquilles intel·ligents situades a l'interior de les estacions de metro o tren.

Així mateix, aquest model permet accedir a zones de repartiment no accessibles amb vehicles pesants o lluny de la localització del punt de partida del repartidor, així com la reducció de costos i emissions en no utilitzar una flota de vehicles pròpia. 

Els avantatges que proporciona, per exemple, un tramvia de mercaderies respecte al transport convencional per camió són:

  • Menor energia específica comparada amb el transport convencional per carretera (de l'ordre del 50% menor);
  • Millors índexs de puntualitat que el transport convencional, per absència de problemes de congestió de trànsit, en el cas que el tramvia tingui prioritat en tot el seu recorregut;
  • Millor aprofitament de les infraestructures viàries, desaprofitada, en alguns casos, en hores vall;
  • Reducció del trànsit rodat amb motors de combustió interna;
  • És viable la utilització de la infraestructura en horari nocturn;
  • Col·labora a la reducció del nivell del trànsit a les ciutats.

Els inconvenients deriven de la limitada xarxa ferroviària en algunes ciutats. Tot i així, en cas de disposar-ne, ha estat dissenyada en funció de les necessitats de transport de persones, i no cobreixen la necessitat d'instal·lacions específiques de càrrega i descàrrega, els requeriments d'un intercanvi modal addicional i el propi cost del material rodant (que a algunes ciutats s'ha minimitzat gràcies a l'ús de material recuperat).

Viabilitat d’implementació: Baixa

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Estratègia logística Mitjà de transport Regulació, normativa i legislació B2B

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal Transportista Distribuïdor minorista Distribuïdor majorista

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

Telefèric Metro Tramvia Autobús o autocar

Compatibilitat entre altres mesures