L’accés de patinets elèctrics al transport públic seguirà prohibit indefinidament

L’accés de patinets elèctrics al transport públic seguirà prohibit indefinidament

Contingut actualitzat el

L’ATM de Barcelona, de comú acord amb els operadors de transport públic, aprova mantenir modificades les condicions generals d’utilització dels seus serveis per tal de continuar contemplant de manera indefinida aquesta prohibició d’accés d’aquests vehicles de mobilitat personal elèctrics (VMP) que regeix des del dia 1 de febrer de 2023.

Persones usuàries al metro de Barcelona
Comparteix aquest contingut:

  • Tot i haver-se plantejat i analitzat diferents mesures per a reduir els riscos derivats per l'accés dels patinets elèctrics i valorat si el risc assoleix un nivell tolerable en termes de seguretat de les persones usuàries, s’ha conclòs que, ara per ara, no es donen les garanties suficients.
     
  • El grup de treball operatiu es mantindrà i qualsevol canvi al respecte que pugui justificar una revisió de l’acord de mantenir la prohibició s’elevarà al consell d’administració de l’ATM.

Barcelona, 20 d’octubre de 2023.- L’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona decideix recomanar que es mantingui la prohibició de l’entrada de patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP), com els monocicles elèctrics, al transport públic de manera indefinida, motiu pel qual, l’ATM insta als operadors de transport públic que ho incorporin a les condicions generals d’utilització dels seus serveis per tal de continuar contemplant aquesta prohibició que regeix des del dia 1 de febrer de 2023.

Es considera que la regulació aplicable als VMP no aporta, a dia d’avui, les suficients garanties de seguretat per a permetre la seva presència al transport públic. En aquest sentit, l’ATM demanarà a les autoritats competents que accelerin aquesta regulació i posin un accent especial en la seguretat de les bateries.

Tot i el conjunt de mesures analitzades per reduir el risc i l’impacte, com poden ser la limitació horària per graus d’ocupació, definició de zones específiques d’ubicació, limitació del nombre de vehicles, limitació de la mida màxima, prohibició de càrrega en els vehicles o obligació d’accedir plegats, no s’ha pogut establir cap escenari en què no es mantingui un factor de risc molt elevat no tolerable pels operadors de transport públic pel que fa a la seva responsabilitat en la seguretat de les persones usuàries.

Cal tenir present que l’impacte d’una deflagració d’una bateria d’aquests VMP en el transport públic pot ser molt elevat, sobretot per l’alta densitat de viatgers en determinades franges horàries cada cop més àmplies, la presència de túnels en el cas del sistema ferroviari o la impossibilitat d’evitar la coincidència dels VMP amb persones vulnerables com Persones amb mobilitat reduïda, infants i nadons.

Aquest escenari general de risc -baix de probabilitats, però d’alta severitat- es conclou a partir dels resultats del grup de treball d’operació del Comitè de Coordinació d’Emergències del Transport Públic de l’ATM. Aquestes conclusions indiquen que el fenomen mitjançant el qual es produeix l’incendi d’una bateria és l’embalament tèrmic (“thermal runaway”); un procés de degradació extremadament ràpid en el qual es catalitza tot un seguit de reaccions químiques exotèrmiques que generen foc, fum, emissió de gasos, fragmentació i explosió. A més a més, els estudis fets també conclouen que el risc de produir-se aquest fenomen es pot incrementar quan la bateria que alimenta el VMP es veu sotmesa a condicions de manipulació del programari, sobrecàrrega o sobredescàrrega de la bateria o danys físics, vinculats a la posició de la bateria a la part inferior de la plataforma.

Objectiu de garantir la intermodalitat dels VMP

La decisió presa, que sempre ha tingut en compte aspectes essencials de salut pública i fent prevaldre en tot moment el principi de seguretat, manté igualment l’objectiu final d’afavorir la intermodalitat. En aquest sentit, l’ATM insta a les administracions i els operadors de transport públic que continuïn incentivant la incorporació d’aparcaments intermodals per a patinets elèctrics i VMP elèctrics propers a les estacions de transport públic. Durant aquest període de prohibició ja s’han habilitat progressivament places d’aparcament de patinets a les estacions ferroviàries i intercanviadors de bus.

Continuaran els treballs tècnics del grup de treball operatiu

D’altra banda, l’ATM també ha pres la decisió que, per tal de continuar analitzant la màxima convivència possible d’ambdós modes de transport, el grup de treball operatiu es mantindrà, alhora que s’encarrega als serveis tècnics del consorci fer un seguiment de la normativa i tecnologia relatives als patinets elèctrics i VMP elèctrics i a la seva seguretat. En aquest sentit, qualsevol canvi al respecte que pugui justificar una revisió de l’acord de mantenir la prohibició indefinida, s’elevarà al consell d’administració de l’ATM.

Comunicació i informació a les persones usuàries

Des del dia 1 de febrer els operadors de transport públic i les administracions titulars dels seus serveis informen per tots els seus canals de la prohibició temporal d’accedir amb patinet o monocicle elèctric (tampoc si està plegat) a les seves instal·lacions i vehicles.

El suport gràfic de la informació és el següent senyal:


 

Sanció administrativa

Les denúncies que formulen els equips d’intervenció dels operadors de transport públic, per incompliment de la prohibició de transportar patinets i monocicles elèctrics als vehicles i instal·lacions una vegada passada la barrera tarifària, comportaran una sanció de 200 euros.

Antecedent de la prohibició temporal

A conseqüència de l’explosió d’un patinet elèctric en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el passat 17 de novembre, el Consell d’Administració de l’ATM va decidir, en la seva reunió de 19 de desembre de 2022, instar els operadors de transport públic la modificació de les condicions generals d’utilització dels seus serveis de manera que incloguin la prohibició temporal de l’accés al transport públic dels patinets elèctrics i altres vehicles elèctrics de mobilitat personal (monocicles).

Aquesta decisió va ser presa sota el principi de seguretat preventiva que regeix per als operadors quant a la protecció de les persones usuàries, del personal que treballa al servei de transport públic i les seves instal·lacions. D’aquesta manera, es va optar per no permetre l’accés d’aquests vehicles fins que no es conclogués en quines condicions es podia garantir la seguretat d’aquests vehicles de mobilitat personal.

Documents relacionats