El transport públic de l’àrea de Barcelona tanca 2022 amb 924 milions de viatges, un 28% més que el 2021

El transport públic de l’àrea de Barcelona tanca 2022 amb 924 milions de viatges, un 28% més que el 2021

Contingut actualitzat el

El conjunt de modes de transport junts recuperen 203 milions de validacions respecte a l’any 2021, però encara se situen en el 87% de la demanda respecte a la de l’any 2019

Persones usuàries baixant d'un d'autobús de Pl. Catalunya, Barcelona ATM
Comparteix aquest contingut:

 

  • Augmenta el pes dels abonaments: un 64,6% dels viatges amb títols integrats de 2022 s’han fet amb abonaments.

Barcelona, 3 de febrer de 2023.- L’Autoritat del Transport Metropolità tanca l’any 2022 amb una demanda registrada del transport públic a l’àrea de Barcelona que frega els 924 milions de viatges, el que suposa un 28% més que l’any passat. En aquest darrer any, el transport públic s’ha situat ja en un 87% de la demanda respecte al 2019. Enguany, tot i sumar 203,2 milions de viatges més que el 2021, encara som per sota record de 1.056,6 milions de viatges comptabilitzats l’any 2019, el que suposa una demanda 12,6% menor respecte a la situació prepandèmia.


 

La demanda ha estat creixent durant l’any 2022 i, exceptuant la baixada habitual en els mesos de juliol i agost, la tendència alcista s’ha mantingut fins al desembre. En aquest sentit, es pot apuntar que al primer quadrimestre la demanda de títols integrats va ser un 17% inferior a la del 2019, al segon quadrimestre va ser d’un 11% inferior i al tercer quadrimestre, un 7% inferior.


 

Entre els operadors ferroviaris, Metro se situa al capdavant quant a recuperació de la demanda respecte al 2019 i acaba el 2022 només -9,79% punts per sota les xifres prepandèmia, seguit de tramvia (-10,28%), FGC (-13,21%) i Rodalies de Catalunya (Renfe) - 15,82%). Respecte al mode bus, destaca la recuperació del bus interurbà (-3,8%), seguit de bus metropolità (-12,26), autobusos urbans (-13,57%) i el bus TMB (-17,93%).

Augment d’ús dels abonaments

El 2022 s’ha caracteritzat per una congelació de tarifes, unida a la bonificació especial aplicada des del mes setembre en virtut del Real Decret llei 11/2022, de 25 de juny de mesures per a la crisi econòmica i social provocada per la guerra d’Ucraïna, i que contemplaven l’aplicació de reducció de preu al transport urbà i interurbà d’un 30% dels abonaments i títols multiviatge.

En conseqüència, les administracions consorciades en el si de l’ATM (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona i AMB) van decidir implantar la mesura i complementar amb un altre 20% la reducció del preu dels títols integrats més recurrents: els abonaments mensuals (T-usual) i trimestral per a joves menors de 25 anys (T-jove), així com les seves versions per a famílies monoparentals i nombroses, i el títol per a persones en situació d’atur. Pel que fa al títol per a usuaris/es menys habituals (la T-casual) no es va aplicar el descompte complementari i va tenir una reducció del 30%.

Com a resultat d’aquesta política tarifària, i pel que fa a l’ús dels títols de transport, un 64,6% dels viatges amb títols integrats de 2022 s’han fet amb abonaments (ús recurrent del transport públic: T-usual, T-jove, T-16 i abonaments per a famílies monoparentals i nombroses), el que representa un augment del 5% respecte a l’any 2021.

Pel que fa a les validacions la T-casual, principal títol multiviatge integrat, continua la seva davallada i se situa en un 50,5% menys respecte al 2019 en favor als abonaments com la T-usual que es posiciona com el principal títol del sistema (269.096.840 validacions, un 29% del total). Cal recordar que el 2019, l’ATM va decidir fer una aposta clara pels abonaments en detriment dels títols multiviatge, en la mesura que representen una major fidelització a l’ús del transport públic com a mitjà de desplaçament habitual.


 

El gràfic següent mostra, any a any, la demanda acumulada del sistema de transport públic, expressada en milions de viatges. Així, durant el 2022, s’observa una recuperació sostinguda al llarg de tot l’any.


 

Documents relacionats

  • 351.55 KB