Fomentar des del sector públic, la instal·lació i ús de taquilles com a punts d'entrega i/o recollida

Fomentar des del sector públic, la instal·lació i ús de taquilles com a punts d'entrega i/o recollida

<p>El ràpid <strong>augment en el lliurament de paquets a domicili</strong> està generant un <strong>gran nombre de desplaçaments en zones urbanes</strong>, que influeixen tant en la <strong>congestió de les ciutats</strong> com en l’<strong>ús de recursos de transport i espai que aquestes tenen</strong>.</p> <p>A causa dels <strong>costos elevats</strong>, la&nbsp;<strong>baixa flexibilitat</strong>, la&nbsp;<strong>poca eficiència</strong> i d'altres punts febles del repartiment de paquets tradicional, el <strong>foment del format de recollida&nbsp;a les consignes</strong>, recolzat en la presència convenient d'aquests&nbsp;<strong>punts de recollida</strong>, amplia&nbsp;el interès d'aquesta mesura, en especial dins de&nbsp;la <strong>distribució del&nbsp;comerç electrònic</strong>.</p> <p>Aquest sector ofereix <strong>repartiment de paquets convenient</strong>, <strong>flexible</strong> i <strong>senzill </strong>per a grups específics i es preveu que <strong>mitigui </strong>(en alguns casos ja ha succeït) <strong>els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament</strong>.</p> <p>Es fa difícil quantificar l’<strong>impacte</strong> que aquesta tendència té en el <strong>sector de la DUM</strong>, però és indubtable que <strong>afecta la</strong> <strong>quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat</strong>. Aquestes&nbsp;consignes automàtiques i intel·ligents, es presenten en forma de <strong>caixa de seguretat</strong>, on es deixa caure el paquet perquè <strong>posteriorment el pugui recollir el client</strong> en el moment que li sigui oportú.</p> <p>Els <strong>serveis de consigna</strong> són <strong>instal·lats,</strong> en general, <strong>per les empreses</strong> per substituir la interacció humana d’un punt de recollida. Si se situen en espais públics, es poden utilitzar a qualsevol moment, incloses hores nocturnes i caps de setmana. &nbsp;</p> <p>Les administracions públiques poden promoure que les <strong>taquilles </strong>es puguin ubicar&nbsp;en <strong>estacions de transport</strong> (metro, rodalies, autobusos ...), centres cívics, biblioteques i d'altres edificis públics, però també es poden instal·lar a&nbsp;<strong>centres comercials</strong> o altres llocs com les <strong>gasolineres</strong>. Permeten <strong>total autonomia</strong> per a la <strong>recollida de la comanda en línia per part dels clients</strong>, ja que s'adapten a les seves rutines, ofereixen un <strong>horari més ampli </strong>i més compten amb <strong>total confidencialitat</strong>.</p> <p>La opció d’incorporar <strong>taquilles en les estacions del transport públic</strong> ha demostrat tenir un gran <strong>impacte</strong>. Un cas d’èxit és la <strong>col·laboració entre els diferents agents</strong>: <strong>Correus </strong>ha arribat a un acord amb <strong>Renfe </strong>per instal·lar en estacions de rodalies de Madrid i Barcelona màquines de lliurament automàtica de paqueteria (CityPaq). &nbsp;</p> <p>Com a alternativa als <strong>espais públics</strong>, les consignes també es poden col·locar a la <strong>planta baixa d’edificis d’oficines o residències particulars</strong>. Aquesta darrera modalitat de consignes encara no és gaire difosa a Europa, però es tracta d’un fenomen molt estès en alguns països asiàtics com Corea del Sud.&nbsp;</p> <p>Les <strong>consignes electròniques</strong> segures són doncs,&nbsp;<strong>punts de lliurament alternatius</strong> que es poden utilitzar com a adreça per a fer-hi un <strong>lliurament&nbsp;</strong>o bé com a part d’una <strong>estratègia de repartiment per a lliuraments a domicili</strong>. Com a proposta, també hi ha la possibilitat de que, si el primer cop que es fa un lliurament <strong>no es pogués localitzar el destinatari</strong>, el paquet <strong>es pogués reenviar a una d’aquestes consignes</strong>.&nbsp;</p> <p>I encara que actualment les taquilles s'utilitzin bàsicament&nbsp;per rebre paquets, <strong>cal pensar que es poden utilitzar&nbsp;per fer devolucions</strong>, i fins i tot enviaments, per tal de <strong>millorar l'eficiència de la logística inversa</strong>.</p> <p>Les <strong>empreses logístiques i de transport</strong>, així com operadors postals, estan oferint actualment <strong>consignes electròniques segures</strong>, amb un <strong>ampli ventall de serveis </strong>de valor afegit adreçats a <strong>consumidors</strong>, <strong>minoristes de comerç electrònic</strong> i <strong>empreses de missatgeria</strong>. Algunes d’aquestes empreses que instal·len <strong>consignes electròniques als edificis</strong>, com ara <strong>Citibox </strong>o <strong>Hapiick</strong>. Gràcies al fet que algunes empreses de taquilles han arribat a col·laboracions amb empreses de logística, és l'empresa logística (o el repartidor) qui paga per lliurar a la taquilla, no les persones usuàries finals per rebre-hi el paquet. Això és així, ja que utilitzar aquestes taquilles pot suporsar un estalvi en temps de lliuraments per a aquestes empreses, i un 100% de lliuraments efectius a la primera.</p> <p><strong>Criteris per a l’elecció d’ubicacions per a la col·locació de les taquilles</strong></p> <p>Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:</p> <ul> <li>Han d’estar situats de de forma propera als domicilis de les persones residents.</li> <li>Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.</li> <li>Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.</li> <li>Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.</li> <li>Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.</li> </ul> <p>A més, poden ser magatzems, botigues o armariets de recollida local.</p>

El ràpid augment en el lliurament de paquets a domicili està generant un gran nombre de desplaçaments en zones urbanes, que influeixen tant en la congestió de les ciutats com en l’ús de recursos de transport i espai que aquestes tenen.

A causa dels costos elevats, la baixa flexibilitat, la poca eficiència i d'altres punts febles del repartiment de paquets tradicional, el foment del format de recollida a les consignes, recolzat en la presència convenient d'aquests punts de recollida, amplia el interès d'aquesta mesura, en especial dins de la distribució del comerç electrònic.

Aquest sector ofereix repartiment de paquets convenient, flexible i senzill per a grups específics i es preveu que mitigui (en alguns casos ja ha succeït) els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament.

Es fa difícil quantificar l’impacte que aquesta tendència té en el sector de la DUM, però és indubtable que afecta la quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat. Aquestes consignes automàtiques i intel·ligents, es presenten en forma de caixa de seguretat, on es deixa caure el paquet perquè posteriorment el pugui recollir el client en el moment que li sigui oportú.

Els serveis de consigna són instal·lats, en general, per les empreses per substituir la interacció humana d’un punt de recollida. Si se situen en espais públics, es poden utilitzar a qualsevol moment, incloses hores nocturnes i caps de setmana.  

Les administracions públiques poden promoure que les taquilles es puguin ubicar en estacions de transport (metro, rodalies, autobusos ...), centres cívics, biblioteques i d'altres edificis públics, però també es poden instal·lar a centres comercials o altres llocs com les gasolineres. Permeten total autonomia per a la recollida de la comanda en línia per part dels clients, ja que s'adapten a les seves rutines, ofereixen un horari més ampli i més compten amb total confidencialitat.

La opció d’incorporar taquilles en les estacions del transport públic ha demostrat tenir un gran impacte. Un cas d’èxit és la col·laboració entre els diferents agents: Correus ha arribat a un acord amb Renfe per instal·lar en estacions de rodalies de Madrid i Barcelona màquines de lliurament automàtica de paqueteria (CityPaq).  

Com a alternativa als espais públics, les consignes també es poden col·locar a la planta baixa d’edificis d’oficines o residències particulars. Aquesta darrera modalitat de consignes encara no és gaire difosa a Europa, però es tracta d’un fenomen molt estès en alguns països asiàtics com Corea del Sud. 

Les consignes electròniques segures són doncs, punts de lliurament alternatius que es poden utilitzar com a adreça per a fer-hi un lliurament o bé com a part d’una estratègia de repartiment per a lliuraments a domicili. Com a proposta, també hi ha la possibilitat de que, si el primer cop que es fa un lliurament no es pogués localitzar el destinatari, el paquet es pogués reenviar a una d’aquestes consignes

I encara que actualment les taquilles s'utilitzin bàsicament per rebre paquets, cal pensar que es poden utilitzar per fer devolucions, i fins i tot enviaments, per tal de millorar l'eficiència de la logística inversa.

Les empreses logístiques i de transport, així com operadors postals, estan oferint actualment consignes electròniques segures, amb un ampli ventall de serveis de valor afegit adreçats a consumidors, minoristes de comerç electrònic i empreses de missatgeria. Algunes d’aquestes empreses que instal·len consignes electròniques als edificis, com ara Citibox o Hapiick. Gràcies al fet que algunes empreses de taquilles han arribat a col·laboracions amb empreses de logística, és l'empresa logística (o el repartidor) qui paga per lliurar a la taquilla, no les persones usuàries finals per rebre-hi el paquet. Això és així, ja que utilitzar aquestes taquilles pot suporsar un estalvi en temps de lliuraments per a aquestes empreses, i un 100% de lliuraments efectius a la primera.

Criteris per a l’elecció d’ubicacions per a la col·locació de les taquilles

Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:

  • Han d’estar situats de de forma propera als domicilis de les persones residents.
  • Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.
  • Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.
  • Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.
  • Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.

A més, poden ser magatzems, botigues o armariets de recollida local.

Viabilitat d’implementació: Moderada

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Estratègia logística Promoció i/o subvenció pública B2C

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal Establiment receptor mercaderia Establiment que envia mercaderia Transportista Distribuïdor minorista Distribuïdor majorista

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

Furgonetes Vehicle elèctric Bicicletes de càrrega Metro

Compatibilitat entre altres mesures