Fomentar per part del sector públic, el comerç local com a punt d'entrega i/o recollida

Fomentar per part del sector públic, el comerç local com a punt d'entrega i/o recollida

<p>La promoció i gestió de punts de recollida de mercaderies esdevé una eina recomanada de gestió de la DUM com a alternativa al lliurament a domicili, en entorns urbans congestionats. L'<strong>existència de punts de recollida suposen una ampliació de l’horari efectiu</strong> per a què la persona usuària final reculli la seva mercaderia. Addicionalment, permet a l’operador logístic operar en horaris valls per al repartiment.&nbsp;</p> <p>A causa dels <strong>costos elevats, la baixa flexibilitat</strong>, la&nbsp;<strong>poca eficiència</strong> i altres punts febles del <strong>repartiment de paquets tradicional</strong>, el <strong>foment del format de recollida pel client</strong>, recolzat en la presència convenient de <strong>punts de recollida</strong>, atreu un ampli interès en la <strong>distribució de logística de comerç electrònic</strong>.</p> <p>Aquest ofereix <strong>repartiment de paquets convenient</strong>, flexible i senzill per a grups específics i es preveu que <strong>mitigui </strong>(en alguns casos ja ha succeït) <strong>els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament</strong>.</p> <p>El ràpid augment en el lliurament de paquets a domicili i la logística inversa, està generant un <strong>gran nombre de desplaçaments en zones urbanes</strong>, que influeixen tant en la congestió de les ciutats com en l’<strong>ús de recursos de transport i espai</strong> que aquestes tenen. Es fa difícil quantificar amb exactitud&nbsp;l’impacte que aquesta tendència té en el sector de la distribució d’última milla, però és indubtable que afecta la quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat. &nbsp;</p> <p><strong>Criteris per a l’elecció d’ubicacions</strong></p> <p>Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:</p> <ul> <li>Han d’estar situats de forma propera als domicilis de les persones residents.</li> <li>Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.</li> <li>Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.</li> <li>Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.</li> <li>Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.</li> </ul> <p> </p> <p>Si es col·loquen taquilles, dins els establiments, permeten una&nbsp;total autonomia per a la recollida de la comanda en línia per part dels clients, ja que s'adapten a les seves rutines, ofereixen un horari més ampli i més compten amb total confidencialitat.&nbsp;</p>

La promoció i gestió de punts de recollida de mercaderies esdevé una eina recomanada de gestió de la DUM com a alternativa al lliurament a domicili, en entorns urbans congestionats. L'existència de punts de recollida suposen una ampliació de l’horari efectiu per a què la persona usuària final reculli la seva mercaderia. Addicionalment, permet a l’operador logístic operar en horaris valls per al repartiment. 

A causa dels costos elevats, la baixa flexibilitat, la poca eficiència i altres punts febles del repartiment de paquets tradicional, el foment del format de recollida pel client, recolzat en la presència convenient de punts de recollida, atreu un ampli interès en la distribució de logística de comerç electrònic.

Aquest ofereix repartiment de paquets convenient, flexible i senzill per a grups específics i es preveu que mitigui (en alguns casos ja ha succeït) els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament.

El ràpid augment en el lliurament de paquets a domicili i la logística inversa, està generant un gran nombre de desplaçaments en zones urbanes, que influeixen tant en la congestió de les ciutats com en l’ús de recursos de transport i espai que aquestes tenen. Es fa difícil quantificar amb exactitud l’impacte que aquesta tendència té en el sector de la distribució d’última milla, però és indubtable que afecta la quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat.  

Criteris per a l’elecció d’ubicacions

Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:

  • Han d’estar situats de forma propera als domicilis de les persones residents.
  • Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.
  • Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.
  • Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.
  • Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.

 

Si es col·loquen taquilles, dins els establiments, permeten una total autonomia per a la recollida de la comanda en línia per part dels clients, ja que s'adapten a les seves rutines, ofereixen un horari més ampli i més compten amb total confidencialitat. 

Viabilitat d’implementació: Alta

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Estratègia logística B2B B2C

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal Usuària comerç digital Establiment receptor mercaderia Establiment que envia mercaderia Transportista Distribuïdor minorista Distribuïdor majorista

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

Furgonetes A peu

Compatibilitat entre altres mesures