Realitzar campanyes de sensibilització des de l'administració pública sobre els hàbits de consum a la ciutadania

Realitzar campanyes de sensibilització des de l'administració pública sobre els hàbits de consum a la ciutadania

<p>En els darrers anys, la importància del comerç electrònic ha augmentat notablement, i amb la situació generada per la covid-19 encara s’ha incrementat més, amb el conseqüent impacte negatiu en la qualitat de l’aire. Abans de la pandèmia, a Catalunya el ritme de creixement del comerç electrònic era d’entre un 20 i un 25% anual, amb un volum de 53 milions de compres que comportava al voltant de 39 milions de desplaçaments, dels quals 9 milions eren innecessaris, és a dir, retorns o absència del receptor. A Catalunya, cada segon es fan 3 lliuraments. Tota aquesta logística suposen 400.000 tones/any de C02 i 1.700 tones de NOx. O el que és el mateix: per compensar aquestes emissions, 1.500.000 persones haurien de deixar d’utilitzar el cotxe i fer servir la bicicleta pels seus desplaçaments dins de la ciutat durant tot un any.</p> <p>Quan les persones compren a través d’internet, assumeixen uns costos ambientals dels que sovint no en són&nbsp;conscients. Per això, les administracions públiques treballen en la realització de campanyes de sensibilització&nbsp;per tal de promoure un comportament responsable també en el comerç electrònic.</p> <p>Un exemple és la <a href="https://www.atm.cat/ca/w/sensibilitzaci%C3%B3-comer%C3%A7-electr%C3%B2nic?p_l_back_url=%2Fcomunicacio%2Fcampanyes" target="_blank">campanya de sensibilització sobre el comerç electrònic</a>, elaborada el desembre de 2020, pel llavors&nbsp;Departament de Territori i Sostenibilitat (actual Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals)&nbsp;i l'ATM.</p>

En els darrers anys, la importància del comerç electrònic ha augmentat notablement, i amb la situació generada per la covid-19 encara s’ha incrementat més, amb el conseqüent impacte negatiu en la qualitat de l’aire. Abans de la pandèmia, a Catalunya el ritme de creixement del comerç electrònic era d’entre un 20 i un 25% anual, amb un volum de 53 milions de compres que comportava al voltant de 39 milions de desplaçaments, dels quals 9 milions eren innecessaris, és a dir, retorns o absència del receptor. A Catalunya, cada segon es fan 3 lliuraments. Tota aquesta logística suposen 400.000 tones/any de C02 i 1.700 tones de NOx. O el que és el mateix: per compensar aquestes emissions, 1.500.000 persones haurien de deixar d’utilitzar el cotxe i fer servir la bicicleta pels seus desplaçaments dins de la ciutat durant tot un any.

Quan les persones compren a través d’internet, assumeixen uns costos ambientals dels que sovint no en són conscients. Per això, les administracions públiques treballen en la realització de campanyes de sensibilització per tal de promoure un comportament responsable també en el comerç electrònic.

Un exemple és la campanya de sensibilització sobre el comerç electrònic, elaborada el desembre de 2020, pel llavors Departament de Territori i Sostenibilitat (actual Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals) i l'ATM.

Viabilitat d’implementació: Molt alta

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

B2C Medi ambient Sensibilització

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal Ciutadania Usuària comerç digital

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

No aplica

Compatibilitat entre altres mesures