Realitzar un Pla de Logística Urbana (PLUS)

Realitzar un Pla de Logística Urbana (PLUS)

<p>Els PLUS neixen com una <strong>eina complementària als PMUS</strong> que s’han implementat en els darrers anys. Si bé els PMUS s’han dedicat principalment a la planificació i gestió de la mobilitat de persones a través de les diferents xarxes, els PLUS neixen amb la voluntat de <strong>centrar l’atenció únicament en el transport i la distribució de mercaderies</strong>, i, de retruc, en tots aquells processos empresarials que en determinen tant la intensitat com l’empremta espacial. En aquest sentit, cal tenir en compte que els PMUS són documents exigits per llei en municipis que compleixen determinats criteris i els seus continguts tracten àmpliament el conjunt de les diferents xarxes de mobilitat. Els PLUS, en canvi, han de ser documents específics que se centren en l’optimització dels processos de la DUM, la reducció del consum d’energia i la minimització dels impactes ambientals i les externalitats que ocasiona.</p> <p>Així, cal entendre els PLUS com a <strong>documents de caire estratègic</strong>, on s’asseguri una correcta interlocució amb tots els agents implicats en l’operativa diària del sector. Una vegada assumides determinades polítiques per ordenar la mobilitat urbana en l’àmbit municipal, convé obrir tanda de contactes amb els diferents operadors logístics per identificar quines afectacions els provoquen aquestes polítiques i com es pot mitigar l’impacte, ni que sigui amb mesures provisionals a curt termini. En alguns casos, oferint certa flexibilitat es podran resoldre fàcilment problemes puntuals que estiguin causant ineficiències operatives. En altres casos, es poden requerir projectes més elaborats i, sobretot quan l’activitat tingui un fort impacte sobre el municipi, és possible que l’única via sigui ajudant l’empresa afectada a adaptar-se als nous temps i les noves&nbsp;regulacions. Un exemple sobre forts impactes en municipis es pot veure en la implantació de mesures de restricció d’accés als vehicles de transport en zones pacificades, que requereix la col·laboració entre l’administració i els agents privats per trobar noves solucions que permetin continuar desenvolupant les tasques de la DUM tenint en compte la nova regulació de l’espai públic.</p> <p>Tanmateix, en els casos en què el PMUS inclogui mesures específiques sobre la DUM o altres operacions logístiques, el PLUS hauria de ser l’àmbit on debatre-les, consensuar-les i desenvolupar-les fins a la implementació.</p> <scribe-shadow id="crxjs-ext" style="position: fixed; width: 0px; height: 0px; top: 0px; left: 0px; z-index: 2147483647; overflow: visible;"></scribe-shadow>

Els PLUS neixen com una eina complementària als PMUS que s’han implementat en els darrers anys. Si bé els PMUS s’han dedicat principalment a la planificació i gestió de la mobilitat de persones a través de les diferents xarxes, els PLUS neixen amb la voluntat de centrar l’atenció únicament en el transport i la distribució de mercaderies, i, de retruc, en tots aquells processos empresarials que en determinen tant la intensitat com l’empremta espacial. En aquest sentit, cal tenir en compte que els PMUS són documents exigits per llei en municipis que compleixen determinats criteris i els seus continguts tracten àmpliament el conjunt de les diferents xarxes de mobilitat. Els PLUS, en canvi, han de ser documents específics que se centren en l’optimització dels processos de la DUM, la reducció del consum d’energia i la minimització dels impactes ambientals i les externalitats que ocasiona.

Així, cal entendre els PLUS com a documents de caire estratègic, on s’asseguri una correcta interlocució amb tots els agents implicats en l’operativa diària del sector. Una vegada assumides determinades polítiques per ordenar la mobilitat urbana en l’àmbit municipal, convé obrir tanda de contactes amb els diferents operadors logístics per identificar quines afectacions els provoquen aquestes polítiques i com es pot mitigar l’impacte, ni que sigui amb mesures provisionals a curt termini. En alguns casos, oferint certa flexibilitat es podran resoldre fàcilment problemes puntuals que estiguin causant ineficiències operatives. En altres casos, es poden requerir projectes més elaborats i, sobretot quan l’activitat tingui un fort impacte sobre el municipi, és possible que l’única via sigui ajudant l’empresa afectada a adaptar-se als nous temps i les noves regulacions. Un exemple sobre forts impactes en municipis es pot veure en la implantació de mesures de restricció d’accés als vehicles de transport en zones pacificades, que requereix la col·laboració entre l’administració i els agents privats per trobar noves solucions que permetin continuar desenvolupant les tasques de la DUM tenint en compte la nova regulació de l’espai públic.

Tanmateix, en els casos en què el PMUS inclogui mesures específiques sobre la DUM o altres operacions logístiques, el PLUS hauria de ser l’àmbit on debatre-les, consensuar-les i desenvolupar-les fins a la implementació.

Viabilitat d’implementació: Alta

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Estratègia logística Planejament Regulació, normativa i legislació B2B B2C DUS

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal Establiment receptor mercaderia Establiment que envia mercaderia Transportista Distribuïdor minorista Distribuïdor majorista

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

Camions Furgonetes Vehicle elèctric Bicicletes de càrrega A peu

Compatibilitat entre altres mesures