Component 1 inversió 1

Zones de baixes emissions i transformació digital i sostenible del transport urbà i metropolità

  • La creació d'una plataforma digital d'integració de les ZBE, facilitarà la posada en funcionament i la gestió de les ZBE que implementin els diferents municipis.

    La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica determina que els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars adoptaran abans de 2023 plans de mobilitat urbana sostenible que introdueixin mesures de mitigació que permetin reduir les emissions derivades de la mobilitat incloent, almenys l'establiment de zones de baixes emissions abans de 2023. Aquesta determinació serà aplicable als municipis de més de 20.000 habitants quan superin els valors límit dels contaminants regulats en Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

    Paral·lelament la Generalitat de Catalunya promou que tots els municipis de més de 20.000 habitants estableixin la ZBE per a l'any 2025.

    Perquè la ZBE d'un municipi funcioni d'una manera coordinada amb les de la resta, és necessari crear una plataforma digital que permeti gestionar i coordinar el registre d'exempcions de cada municipi (de manera coordinada amb les ZBE ja existents com per exemple la ZBE de Barcelona i d'altres municipis de la Àrea Metropolitana de Barcelona) i d'altra banda la gestió dels vehicles sancionables (vehicles de serveis, autoritzacions temporals, vehicles PMR, estrangers…). Aquesta plataforma integrarà i donarà coherència a aquests dos aspectes i estarà totalment coordinada amb aquells elements que gestionaran de forma individualitzada els diferents municipis (sistema d'identificació de vehicles i gestió de les sancions).

    Aquest projecte està finançat amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència per un import de 2.860.000 €.

  • L'ATM actua com a ròtula financera dins aquesta actuació executada per Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, la qual contribuirà directament a fomentar l’ús del transport públic en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i la seva àrea metropolitana, augmentant el servei de Metro i dotant-lo d’una major capacitat per a una millor absorció de l’increment de demanada esperat.

    L’actuació contribueix a la descarbonització de la mobilitat, ja que potencia un mitjà de transport públic col·lectiu que utilitza energia elèctrica verda com a alternativa al vehicle privat.

    Els trens incorporen les últimes tecnologies de mercat disponibles per a la digitalització de processos, tant d'operació com de manteniment i informació a l'usuari, tals com: monitoratge del tren en temps real, sensorización de sistemes del tren en temps real (Condition Based Maintenance), sistema d'informació al passatge digital i multimèdia a temps real i accés a cabina de conducció mitjançant identificació digital entre d'altres.

    Els nous trens permetran reduir el consum energètic ja que, pesen un 6% menys que els seus predecessors, i també perquè incorporen una manera de velocitat dins del sistema de conducció ATO la qual és més eficient.

    El tren està fabricat amb un 96% de materials reciclables i s'han tingut en compte els materials de la llista REACH per a garantir que els trens no continguin cap component d'aquest llistat.

    Aquest projecte està finançat amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència per un import de 25.376.048 €.

  • L'ATM actua com a ròtula financera dins aquesta actuació executada per Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, la qual contribuirà directament a fomentar l’ús del transport públic en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i la seva àrea metropolitana, atès que millora el servei de metro amb la modernització de la superestructura de via que ha superat la seva vida útil, amb el consegüent increment de la seguretat i la comoditat de les persones usuàries de transport ferroviari.

    L'actuació contribueix a la millora en aspectes legals i socials, atès que incorporarà una innovació que permetrà donar compliment als valors de vibracions i sorolls produits per les circulacions ferroviàries dins els marges legalment exigibles, a més de la millora en aspectes de seguretat, donat que l'elevat nombre de trencaments de carril i l'inestabilitat i situació precària de la via preexistent quedaran en rangs adequats amb aquesta renovació. A més es preveu que es podràn reduir les despeses en manteniment de la superestructura de via.

    Aquest projecte està finançat amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència per un import de 15.089.000 €.