Ús de flotes amb combustibles nets per part del sector privat Duplicate 0

Ús de flotes amb combustibles nets per part del sector privat

<p>Com s’apunta a (Schoemaker &amp; Allen, 2006), els <strong>vehicles de mercaderies</strong> urbans suposen aproximadament el 6%-18% dels desplaçaments urbans totals, aproximadament el 19% de l’ús d’energia, i aproximadament el 21% de les emissions de CO2.</p> <p>El desembre de 2020, el Departament de Territori i Sostenibilitat,&nbsp;concretament les direccions generals de Transports i Mobilitat i Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, van encarregar al&nbsp;CENIT, grup RTD del CIMNE, la redacció de l'estudi "<strong><em>Guia per a la compra dels vehicles de transport de mercaderies per a diferents tecnologies del motor</em></strong>".&nbsp;L'objectiu principal d'aquest document és ser una guia que faciliti la decisió per l'adquisició de vehicles de mercaderies per a diferents fonts d'energia adreçada a les empreses de logística. El treball inclou l'estat del mercat automobilístic de transport de mercaderies, quins riscos i/o oportunitats hi ha segons la tecnologia del motor i quins escenaris pot haver-hi en un futur segons el tipus de tecnologia.&nbsp;</p> <p>La <strong>transició cap a una flota de vehicles elèctrics</strong> també implica <strong>mesures estratègiques</strong> i de <strong>planificació a causa de les seves característiques</strong>. La principal diferència amb els vehicles convencionals és la <strong>necessitat de repostar amb més freqüència</strong>, a causa de la limitada capacitat de càrrega de les bateries. A més, els <strong>llargs períodes</strong> que es necessiten per al procés de <strong>recàrrega </strong>en alguns casos comporten canvis en l’organització dels repartiments.</p> <p>La <strong>modificació de rutes</strong> va lligada a les aturades necessàries per a <strong>recarregar les bateries</strong>. Per tant, és vital <strong>analitzar el tipus d’estacions de recàrrega</strong>, així com el nombre i la situació d’aquestes. A més, aquests canvis influeixen en el nombre de vehicles utilitzats, i els processos de càrrega s’hauran de tenir en compte per trobar les dimensions òptimes de la flota.&nbsp;</p> <p>Aquests efectes <strong>es poden reduir significativament passant de vehicles convencionals a d’altres de menys contaminants que funcionin sense cremar combustibles fòssils</strong>. Actualment, s’han testat diverses alternatives de vehicle elèctric i la majoria són al mercat. Es diferencien segons el combustible utilitzat:</p> <p><strong>VE o BEV</strong></p> <p>Els vehicles completament elèctrics&nbsp;<strong>només obtenen l’energia </strong>d’un o més <strong>motors elèctrics</strong>. Reben l’electricitat <strong>connectant-se a la xarxa i guardant-la en bateries</strong>; no consumeixen carburant basat en el petroli quan condueixen i no produeixen emissions d’escapament.</p> <p><strong>PHEVS</strong></p> <p>Els vehicles elèctrics híbrids connectables (plug-in hybrid electric vehicles) utilitzen <strong>bateries per alimentar un motor elèctric</strong>, es carreguen <strong>connectant-se a la xarxa</strong> i <strong>usen un combustible basat en el petroli o alternatiu per alimentar un motor de combustió interna o una altra font de propulsió</strong>.</p> <p><strong>HEVS</strong></p> <p>Els vehicles elèctrics híbrids (hybrid electric vehicles) <strong>combinen un motor de combustió interna o una altra font de propulsió amb bateries</strong>, <strong>frenat regeneratiu</strong> i un <strong>motor elèctric</strong> que permet economitzar molt en combustible. Depenen d’un <strong>combustible basat en el petroli o alternatiu</strong> com a <strong>font d’energia</strong> i no es connecten per carregar-se. Les <strong>bateries HEV </strong>es carreguen mitjançant els <strong>motors de combustió interna</strong> o altres fonts de propulsió i durant el frenat regeneratiu. Les emissions contaminants varien segons el tipus de motor que s’analitzi, i pràcticament arriben a les zero emissions en casos de vehicle elèctrics purs.</p> <p>A part de les <strong>formes convencionals de furgoneta</strong>, és possible <strong>dissenyar vehicles elèctrics</strong> en forma de <strong>bicicleta </strong>o <strong>tricicle </strong>amb un <strong>minúscul motor elèctric hibridat amb propulsió humana</strong>.</p>

Com s’apunta a (Schoemaker & Allen, 2006), els vehicles de mercaderies urbans suposen aproximadament el 6%-18% dels desplaçaments urbans totals, aproximadament el 19% de l’ús d’energia, i aproximadament el 21% de les emissions de CO2.

El desembre de 2020, el Departament de Territori i Sostenibilitat, concretament les direccions generals de Transports i Mobilitat i Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, van encarregar al CENIT, grup RTD del CIMNE, la redacció de l'estudi "Guia per a la compra dels vehicles de transport de mercaderies per a diferents tecnologies del motor". L'objectiu principal d'aquest document és ser una guia que faciliti la decisió per l'adquisició de vehicles de mercaderies per a diferents fonts d'energia adreçada a les empreses de logística. El treball inclou l'estat del mercat automobilístic de transport de mercaderies, quins riscos i/o oportunitats hi ha segons la tecnologia del motor i quins escenaris pot haver-hi en un futur segons el tipus de tecnologia. 

La transició cap a una flota de vehicles elèctrics també implica mesures estratègiques i de planificació a causa de les seves característiques. La principal diferència amb els vehicles convencionals és la necessitat de repostar amb més freqüència, a causa de la limitada capacitat de càrrega de les bateries. A més, els llargs períodes que es necessiten per al procés de recàrrega en alguns casos comporten canvis en l’organització dels repartiments.

La modificació de rutes va lligada a les aturades necessàries per a recarregar les bateries. Per tant, és vital analitzar el tipus d’estacions de recàrrega, així com el nombre i la situació d’aquestes. A més, aquests canvis influeixen en el nombre de vehicles utilitzats, i els processos de càrrega s’hauran de tenir en compte per trobar les dimensions òptimes de la flota. 

Aquests efectes es poden reduir significativament passant de vehicles convencionals a d’altres de menys contaminants que funcionin sense cremar combustibles fòssils. Actualment, s’han testat diverses alternatives de vehicle elèctric i la majoria són al mercat. Es diferencien segons el combustible utilitzat:

VE o BEV

Els vehicles completament elèctrics només obtenen l’energia d’un o més motors elèctrics. Reben l’electricitat connectant-se a la xarxa i guardant-la en bateries; no consumeixen carburant basat en el petroli quan condueixen i no produeixen emissions d’escapament.

PHEVS

Els vehicles elèctrics híbrids connectables (plug-in hybrid electric vehicles) utilitzen bateries per alimentar un motor elèctric, es carreguen connectant-se a la xarxa i usen un combustible basat en el petroli o alternatiu per alimentar un motor de combustió interna o una altra font de propulsió.

HEVS

Els vehicles elèctrics híbrids (hybrid electric vehicles) combinen un motor de combustió interna o una altra font de propulsió amb bateries, frenat regeneratiu i un motor elèctric que permet economitzar molt en combustible. Depenen d’un combustible basat en el petroli o alternatiu com a font d’energia i no es connecten per carregar-se. Les bateries HEV es carreguen mitjançant els motors de combustió interna o altres fonts de propulsió i durant el frenat regeneratiu. Les emissions contaminants varien segons el tipus de motor que s’analitzi, i pràcticament arriben a les zero emissions en casos de vehicle elèctrics purs.

A part de les formes convencionals de furgoneta, és possible dissenyar vehicles elèctrics en forma de bicicleta o tricicle amb un minúscul motor elèctric hibridat amb propulsió humana.

Estimated feasibility of implementation: Baixa

Weight of each factor at the time of taking the measure forward

Low Medium High

Measure typology

Mitjà de transport Prestació del servei B2B B2C DUS Medi ambient

Agent involved in the implementation

Transportista Distribuïdor minorista Distribuïdor majorista

Geographical area where to apply the measure

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Transport mode

Camions Furgonetes Vehicle elèctric Bicicletes de càrrega

Compatibility between other measures