Redactar ordenances municipals específiques per a la DUM

Redactar ordenances municipals específiques per a la DUM

<p>La regulació de la circulació en general i de la DUM en particular és una competència municipal. Les especificitats de cada municipi fan que no sigui possible ni desitjable tenir una normativa única en aquest sentit. &nbsp;</p> <p>Així mateix seria convenient una harmonització en la redacció i alguns aspectes tècnics&nbsp;concrets de les ordenances (com ara retolació, app de gestió, etc.) a fi de facilitar l’operativa dels transportistes i la introducció de noves ordenances per part dels municipis.</p> <p>Resulta&nbsp;de molta utilitat per als municipis disposar d’una guia on es tractin tots els possible aspectes relacionats amb la regulació DUM, així com un catàleg de possibles solucions a implementar en funció de les necessitats de cada municipi. L'ATM va elaborar una <a href="https://www.atm.cat/documents/20124/69599/202002-GuiaDUM-TSLRMB_actualitzacio.pdf/fcc4e7ec-eca6-ad67-2307-6678ddffe5a6?t=1623061549851" onclick="window.open(this.href, '', 'resizable=no,status=no,location=no,toolbar=no,menubar=no,fullscreen=no,scrollbars=no,dependent=no'); return false;"><strong>guia orientativa per a l’actualització de les ordenances municipals</strong></a>, que proposa una articulat base de referència així com l’articulat complementari per a desenvolupar cada línia estratègica.</p> <p>Els criteris de regulació municipals més rellevants són els següents:</p> <ul> <li><strong><u>Zones de càrrega i descàrrega</u>: &nbsp;</strong> <ul> <li>Espai indicat amb una senyal específica.</li> <li>Documentació del vehicle autoritzat a través de: <ul> <li>Rellotge horari: l’objectiu és no sobrepassar el temps màxim d’estacionament. Aquest període és generalment de 30 minuts, segons l’estudi realitzat al subgrup de treball de la Taula del Sector Logístic.</li> <li>Aplicació de mòbil (App): l’objectiu és una gestió de les zones DUM més eficient i òptima. La ciutat de Barcelona ja utilitza aquesta eina per regular els vehicles autoritzats (AreaDUM).</li> </ul> </li> <li>Horari general per a vehicles amb una massa inferior a la màxima autoritzada, durant el dia. Per vehicles de massa major a la màxima autoritzada, durant la nit (han de complir la normativa de contaminació acústica). Pot haver-hi zones concretes amb horaris més restringits o flexibles.</li> </ul> </li> </ul> <p> </p> <ul> <li>&nbsp;<strong><u>Registre municipal dels vehicles DUM i operadors</u>.</strong> Amb els objectius següents:</li> </ul> <ol> <li>Dissenyar, regular i controlar l’ús de les zones de càrrega i descàrrega o aparcament d’estacionament regulat.</li> <li>Gestionar i planificar l’ús de les zones de càrrega i descàrrega o aparcament d’estacionament regulat.</li> <li>Aplicació de mesures d’accés a zones restringides i la possibilitat de l’auto registre per a l’obtenció d’autoritzacions.</li> <li>Control de l’intrusisme.</li> </ol> <p> </p> <ul> <li><u><strong>Restricció de l’accés de la distribució urbana de mercaderia als vehicles més contaminants.</strong></u> <ul> <li>L’ajuntament podrà limitar el pes i dimensions dels vehicles de transport en funció de la capacitat i característiques de determinades vies de la ciutat. Els vehicles de transport amb una MMA superior a 12.000 kg podran descarregar exclusivament en: <ul> <li>Els polígons industrials.</li> <li>Intercanviadors de mercaderies.</li> <li>Llocs expressament delimitats o autoritzats per l’Ajuntament.</li> <li>A l’interior de locals comercials i industrials, sempre que reuneixin les condicions adequades i utilitzant trajectes prèviament autoritzats.</li> </ul> </li> <li>Temps d’ús de les zones DUM: Els horaris per realitzar les operacions de distribució urbana de mercaderies seran els que han estat determinats en la present ordenança i en els senyals corresponents.</li> </ul> </li> </ul> <p> </p> <ul> <li><strong>Infraccions: infraccions específiques d’aquesta modalitat d’estacionament.</strong></li> </ul>

La regulació de la circulació en general i de la DUM en particular és una competència municipal. Les especificitats de cada municipi fan que no sigui possible ni desitjable tenir una normativa única en aquest sentit.  

Així mateix seria convenient una harmonització en la redacció i alguns aspectes tècnics concrets de les ordenances (com ara retolació, app de gestió, etc.) a fi de facilitar l’operativa dels transportistes i la introducció de noves ordenances per part dels municipis.

Resulta de molta utilitat per als municipis disposar d’una guia on es tractin tots els possible aspectes relacionats amb la regulació DUM, així com un catàleg de possibles solucions a implementar en funció de les necessitats de cada municipi. L'ATM va elaborar una guia orientativa per a l’actualització de les ordenances municipals, que proposa una articulat base de referència així com l’articulat complementari per a desenvolupar cada línia estratègica.

Els criteris de regulació municipals més rellevants són els següents:

  • Zones de càrrega i descàrrega:  
    • Espai indicat amb una senyal específica.
    • Documentació del vehicle autoritzat a través de:
      • Rellotge horari: l’objectiu és no sobrepassar el temps màxim d’estacionament. Aquest període és generalment de 30 minuts, segons l’estudi realitzat al subgrup de treball de la Taula del Sector Logístic.
      • Aplicació de mòbil (App): l’objectiu és una gestió de les zones DUM més eficient i òptima. La ciutat de Barcelona ja utilitza aquesta eina per regular els vehicles autoritzats (AreaDUM).
    • Horari general per a vehicles amb una massa inferior a la màxima autoritzada, durant el dia. Per vehicles de massa major a la màxima autoritzada, durant la nit (han de complir la normativa de contaminació acústica). Pot haver-hi zones concretes amb horaris més restringits o flexibles.

 

  •  Registre municipal dels vehicles DUM i operadors. Amb els objectius següents:
  1. Dissenyar, regular i controlar l’ús de les zones de càrrega i descàrrega o aparcament d’estacionament regulat.
  2. Gestionar i planificar l’ús de les zones de càrrega i descàrrega o aparcament d’estacionament regulat.
  3. Aplicació de mesures d’accés a zones restringides i la possibilitat de l’auto registre per a l’obtenció d’autoritzacions.
  4. Control de l’intrusisme.

 

  • Restricció de l’accés de la distribució urbana de mercaderia als vehicles més contaminants.
    • L’ajuntament podrà limitar el pes i dimensions dels vehicles de transport en funció de la capacitat i característiques de determinades vies de la ciutat. Els vehicles de transport amb una MMA superior a 12.000 kg podran descarregar exclusivament en:
      • Els polígons industrials.
      • Intercanviadors de mercaderies.
      • Llocs expressament delimitats o autoritzats per l’Ajuntament.
      • A l’interior de locals comercials i industrials, sempre que reuneixin les condicions adequades i utilitzant trajectes prèviament autoritzats.
    • Temps d’ús de les zones DUM: Els horaris per realitzar les operacions de distribució urbana de mercaderies seran els que han estat determinats en la present ordenança i en els senyals corresponents.

 

  • Infraccions: infraccions específiques d’aquesta modalitat d’estacionament.

Viabilitat d’implementació: Alta

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Regulació, normativa i legislació B2B B2C DUS Mesures reguladores

Agents implicats en la posada en marxa

Administració local Administració supramunicipal

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Baixa densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari

Mode de transport

Camions Furgonetes Vehicle elèctric Bicicletes de càrrega

Compatibilitat entre altres mesures