Utilitzar els punts de conveniència dins de la cadena logística, per part del sector privat

Utilitzar els punts de conveniència dins de la cadena logística, per part del sector privat

<p>L'existència de punts de recollida suposen una ampliació de l’horari efectiu per a què la persona usuària final reculli la seva mercaderia i reduir el nombre d'entregues fallides. Addicionalment, permet a l’operador logístic operar en horaris valls per al repartiment.&nbsp;La utilització de punts de recollida de mercaderies esdevé una&nbsp;alternativa al lliurament a domicili, en entorns urbans congestionats.</p> <p>A causa dels <strong>costos elevats, la baixa flexibilitat</strong>, la&nbsp;<strong>poca eficiència</strong> i altres punts febles del <strong>repartiment de paquets tradicional</strong>, el <strong>foment del format de recollida pel client</strong>, recolzat en la presència convenient de <strong>punts de recollida</strong>, atreu un ampli interès en la <strong>distribució de logística de comerç electrònic</strong>.</p> <p>Aquest ofereix <strong>repartiment de paquets convenient</strong>, flexible i senzill per a grups específics i es preveu que <strong>mitigui </strong>(en alguns casos ja ha succeït) <strong>els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament</strong>.</p> <p>El ràpid augment en el lliurament de paquets a domicili i la logística inversa, està generant un <strong>gran nombre de desplaçaments en zones urbanes</strong>, que influeixen tant en la congestió de les ciutats com en l’<strong>ús de recursos de transport i espai</strong> que aquestes tenen. Es fa difícil quantificar amb exactitud&nbsp;l’impacte que aquesta tendència té en el sector de la distribució d’última milla, però és indubtable que afecta la quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat. &nbsp;</p> <p>Hi ha diverses companyies a Europa oferint <strong>serveis assistits de recollida per al lliurament de paquets</strong>. Empreses com Mondial Relay, UPS, SEUR (grup Dpd) i moltes altres fan de transportistes i, al mateix temps, tenen una xarxa pròpia de punts de recollida, mentre que empreses com PUDO ofereixen exclusivament una <strong>xarxa de punts de recollida als transportistes</strong>. Així mateix, <strong>minoristes </strong>o <strong>mercats </strong>com Amazon contracten els serveis d’oficines de correus nacionals (com a Espanya o el Regne Unit) que proveeixen als transportistes d’una xarxa de punts de recollida. Independentment dels múltiples models de negoci, al final el servei de recollida és molt similar arreu. Consisteix en una botiga a peu de carrer (minorista) o una oficina de correus escollida pel client on es lliura l’enviament.</p> <p><strong>Criteris per a l’elecció d’ubicacions</strong></p> <p>Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:</p> <ul> <li>Poden ser magatzems, botigues o armariets de recollida local.</li> <li>Han d’estar situats de de forma propera als domicilis de les persones residents.</li> <li>Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.</li> <li>Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.</li> <li>Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.</li> <li>Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.</li> </ul>

L'existència de punts de recollida suposen una ampliació de l’horari efectiu per a què la persona usuària final reculli la seva mercaderia i reduir el nombre d'entregues fallides. Addicionalment, permet a l’operador logístic operar en horaris valls per al repartiment. La utilització de punts de recollida de mercaderies esdevé una alternativa al lliurament a domicili, en entorns urbans congestionats.

A causa dels costos elevats, la baixa flexibilitat, la poca eficiència i altres punts febles del repartiment de paquets tradicional, el foment del format de recollida pel client, recolzat en la presència convenient de punts de recollida, atreu un ampli interès en la distribució de logística de comerç electrònic.

Aquest ofereix repartiment de paquets convenient, flexible i senzill per a grups específics i es preveu que mitigui (en alguns casos ja ha succeït) els colls d’ampolla que genera el comerç electrònic en la fase final de l’enviament.

El ràpid augment en el lliurament de paquets a domicili i la logística inversa, està generant un gran nombre de desplaçaments en zones urbanes, que influeixen tant en la congestió de les ciutats com en l’ús de recursos de transport i espai que aquestes tenen. Es fa difícil quantificar amb exactitud l’impacte que aquesta tendència té en el sector de la distribució d’última milla, però és indubtable que afecta la quantitat de desplaçaments que tenen lloc en una ciutat.  

Hi ha diverses companyies a Europa oferint serveis assistits de recollida per al lliurament de paquets. Empreses com Mondial Relay, UPS, SEUR (grup Dpd) i moltes altres fan de transportistes i, al mateix temps, tenen una xarxa pròpia de punts de recollida, mentre que empreses com PUDO ofereixen exclusivament una xarxa de punts de recollida als transportistes. Així mateix, minoristes o mercats com Amazon contracten els serveis d’oficines de correus nacionals (com a Espanya o el Regne Unit) que proveeixen als transportistes d’una xarxa de punts de recollida. Independentment dels múltiples models de negoci, al final el servei de recollida és molt similar arreu. Consisteix en una botiga a peu de carrer (minorista) o una oficina de correus escollida pel client on es lliura l’enviament.

Criteris per a l’elecció d’ubicacions

Es recomana escollir ubicacions per als punts de recollida que compleixin les següents característiques:

  • Poden ser magatzems, botigues o armariets de recollida local.
  • Han d’estar situats de de forma propera als domicilis de les persones residents.
  • Han de tenir una bona accessibilitat en modes no motoritzats i/o en transport públic.
  • Han d’estar vinculades als principals eixos comercials del municipi, per fomentar la sinèrgia entre el comerç electrònic i físic.
  • Han de tenir horaris amplis que aportin flexibilitat tant a l’entrega com a la recollida de la mercaderia.
  • Han de tenir un sistema de seguretat o vigilància per evitar robatoris.

Viabilitat d’implementació: Moderada

Pes de cada factor en el moment de tirar endavant la mesura

Baix Mig Alt

Atributs de la mesura

Prestació del servei B2B B2C

Agents implicats en la posada en marxa

Àmbit geogràfic on aplicar la mesura

Alta densitat de població Alta densitat del sector terciari Baixa densitat del sector terciari Baixa densitat de població

Mode de transport

Furgonetes Vehicle elèctric Bicicletes de càrrega

Compatibilitat entre altres mesures