Una ròtula econòmica i financera

Una ròtula econòmica i financera

Content updated on | Míriam Manrique | directora de l’Àrea de Finançament de l’ATM

Míriam Manrique, directora de l’Àrea de Finançament de l’ATM | BUTLLETÍ ESPECIAL 25 ANYS – MARÇ 2022

Míriam Manrique, directora de l’Àrea de Finançament de l’ATM
Share this:

Una de les grans fites de l’ATM va ser acordar i mantenir un equilibri econòmic i financer entre els tres actors del sistema de transport públic de l’ATM: les administracions públiques, els operadors de transports públics i privats, i la ciutadania, mitjançant els ingressos tarifaris. D’aquesta manera, garantim els recursos econòmics necessaris per a oferir un servei de transport públic modern, eficient i resilient, és dir, amb l’objectiu que l’ATM sigui la ròtula econòmica i financera.

No va ser un camí fàcil posar d’acord administracions diferents amb inquietuds diverses, però totes tenien el mateix objectiu i el mateix compromís pel transport públic. Així, fins al 2013 l’instrument més important per a definir el marc de finançament del transport públic metropolità va ser el contracte programa que signava l’ATM, representant de les administracions consorciades (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona i AMB), amb l’Administració general de l’Estat (AGE).

A partir de l’any 2014 va entrar en funcionament el Pla Marc 2014-2031, de reequilibri econòmic financer del sistema de transport públic, en què s’estableixen convenis de finançament amb les administracions consorciades per garantir les aportacions a l’ATM i, també, contractes programa amb els operadors per definir les aportacions que aquests reben.

L’impacte de la covid-19 ha estat una altra prova de foc per a l’ATM i, un cop més, s’ha posat en relleu la importància que aquesta ha d’actuar no tan sols com a ròtula financera sinó com a coordinadora i centralitzadora de totes les necessitats econòmiques dels operadors, així com per sol·licitar els fons necessaris per a reduir al màxim l’impacte econòmic i financer d’una situació com la que hem viscut els últims dos anys. Ens queden reptes per endavant. A curt termini, l’increment del preu de l’energia, les noves exigències per a tenir unes ciutats més sostenibles, incorporar noves fonts de finançament, els fons europeus.

L’ATM haurà de continuar actuant no tan sols com a ròtula financera, sinó com a taula de diàleg amb l’objectiu d’aconseguir un transport públic de qualitat i equilibrat des del punt de vista econòmic.

Image Gallery